Nietolerancja glutenu- sugestie żywieniowe

Witaj,zboże

Należy unikać lub całkowicie wyeliminować z diety

Nie da się zaprzeczyć, że perspektywa całkowitej eliminacji glutenu z diety budzi często przerażenie  pacjentów lub ich rodziców.Dieta bezglutenowa oznacza bowiem rezygnację nie tylko z pieczywa i innych produktów i mąki najpopularniejszych zbóż / co już trudno sobie wyobrazić /, ale również konieczność dokładnego wczytywania się w etykietki niemal wszystkich pokarmów- włącznie z wędlinami, sosami, zagęszczanymi sokami itp.- w poszukiwaniu takich zakazanych skladników , jak bułka tarta, glutaminian sodu, hydrolizat białek roślinnych, słód i wiele innych.

W praktyce dieta bezglutenowa wyklucza większość popularnych produktów gotowych- skądinąd z pożytkiem dla zdrowia- i wymaga prowadzenia osobnej kuchni.

Na szczęście w dzisiejszych czasach nie trzeba już wszystkiego robić w domu, gdyż pokarmy bezglutenowe zwłaszcza dla dzieci, sa dostępne nawet w wydzielonych częściach supermarketów.

Co jednak najważniejsze, wszelkie początkowe uciążliwości diety kompensuje z nawiązką szybka poprawa stanu zdrowia i samopoczucia pacjenta.

Pieczywo bezglutenowe

Dla większości z nas  chleb jest nie tylko podstawą codziennego menu, ale ma również znaczenie symboliczne, kulturowe, religijne: ” Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj….tak brzmi przecież fragment najpopularniejszej modlitwy chrześcijańskiej.

Nie ma więc mowy o skazywaniu chorych na życie bez chleba- tyle tylko , że musi byc to chleb bezglutenowy.

Wypieka się go z mąki zbóż wolnych od glutenu: ryżu, kukurydzy, prosa, gryki, sorgo i wielu innych, na pewno mniej popularnych, ale zupełnie dobrze spełniającą swoją rolę, tak pod względem smakowym, odżywczym, jak i symbolicznym.

Pieczywo, ciasta, herbatniki czy makaron z maki bezglutenowej stanowią dzisiaj ważną gałąź przemysłu spożywczego i są powszechnie dostępne.

Również w domowej  kuchni konieczne jest zastąpienie szkodliwych surowców odpowiednimi zamiennikami, takimi jak:

* płatki ryżowe, sojowe, kukurydziane czy gryczane;

* mąka z powyższych zbóż;

* mączka ziemniaczana i kukurydziana w charakterze zagęszczacza;

* mielone orzechy, migdały, amarantus

Aby zastąpić 250 ml mąki pszennej, można użyć:

* 250 ml mąki ryżowej;

* 250 ml mąki kukurydzianej;

* 180 ml mąki ryżowej zmieszanej z 50 ml / 1/2  szklanki mączki kukurydzianej/

* 250 ml mąki sojowej zmieszanej z 50 ml / 1/4 szklanki mączki ziemniaczanej .

Z kolei dla bułki tartej dobrym zamiennikiem jest taka sama objętość zmielonych migdałów.

Advertisements

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s