CO Z ŻELAZEM- RADY DLA WEGETARIAN

WEGETARIANIZMWitaj,

Uwaga: rodzice karmiący dzieci daniami wegetariańskimi, a  zwłaszcza  ci, którzy nie używają produktów mlecznych ani jaj, muszą  bardzo uważać, aby ich dzieci otrzymywały wystarczającą ilość  białka, żelaza, wapnia oraz witamin i innych związków mineralnych

Wielu pediatrów twierdzi, że dieta  całkowicie  wegańska nie jest dla dzieci najlepsza. Aby ustalić  zdrową dietę  dla swojego dziecka najlepiej skontaktować się  z dobrym dietetykiem. Wegetarianie często stosuja soję jako zródło białka.

Soja  zawiera składniki , które hamują absorpcję  żelaza, co może stanowić problem dla niektórych ludzi. W krajach rozwijających się   niedobór żelaza  jest powszechną dolegliwością, ale u nas  nie występuje tak często. Dzienne zapotrzebowanie  na żelazo wynosi 15  miligramów dla kobiet w wieku od 15 do 50 roku życia. 10 miligramów dla kobiet po 50 roku życia i dla mężczyzn oraz 15-18 miligramów dla dzieci.

Niektóre grupy są szczególnie narażone na niedobór żelaza- sa wśród nich kobiety obficie miesiączkujące, kobiety w ciąży, kobiety karmiące piersią, młodzież oraz dzieci między szóstym miesiącem a czwartym rokiem życia.

Jesli poziom żelaza spada, może dojść do powstania  niedokrwistości, choroby charakteryzującej się  niedoborem czerwonych ciałek krwi i lub zmniejszeniu ilości cząsteczek hemoglobiny.

Objawia sie to przemęczeniem, utratą zdolności  do koncentracji oraz podatnością na infekcje.

Chociaż nie ma dowodów na to , że wegetarianie częściej zapadają  na niedokrwistość od ludzi jedzących mięso / wśród warzyw  jest wiele wspaniałych  zródeł żelaza, np. ziarna soi i innych roslin strączkowych, to mięso jest wciąż  uważane  za najbogatsze zródło żelaza hemowego, tzn. najlepiej przyswajanego przez organizm.Przez lata całe dietetycy martwili sie , że ludzie, którzy  nie jedzą mięsa, nie mają wystarczających zapasów żelaza.

Badania naukowców  są sprzeczne. Ostatnio twierdzi się , że żelazo postarza, nadmiar w organizmie  powoduje  wzrost na choroby nowotworowe.

Myślę , że jeśli nie jesteśmy w grupie ryzyka  nie musimy sie martwić , że dostarczamy  w pożywieniu wegetariańskim zbyt mało żelaza. Jedynie na co musimy uważać  to  na witaminę B12.

Przeczytaj jeden z ostatnich postów na tym blogu  ” Uważaj na witaminę B12 „

Advertisements

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s