Osiem sposobów na to , żeby zapomnieć o białych kryształkach

klonowyGorzka prawda jest taka: cukier jest zły. Na szczęście  wcale nie musisz go jeść, żeby było słodko.  Oto  8 sposobów na to , żeby zapomnieć o białych kryształkach. Z danych  Światowej Organizacji Zdrowia wynika , że  1,4 mld ludzi na Ziemi ma nadwagę, a około 500 mln cierpi na otyłość. Przyczyny tej epidemii sa złożone i nie da sie wskazać palcem jednego sprawcy.

Przez długie lata straszono nas tłuszczem ale jemy go coraz mniej, a plaga otyłości rozwija się coraz szybciej. Jego miejsce na ławie oskarżonych zajął więc cukier. Lista jego grzechów jest jednak o wiele dłuższa

Znajdą się na niej wywoływanie miażdżycy, próchnicy, cukrzycy,  zakwaszanie organizmu czy podejrzenia o związki z chorobami nowotworowymi. Na deser mamy jeszcze szybsze starzenie się skóry  Jeśli do tego dodasz fakt, ze sztuczne słodziki mogą zakłócać pracę hormonów regulujących apetyt, otrzymasz  długą listę , żeby  raz na zawsze wykreślić : białe, brązowe też – /one wcale nie są lepsze/ Wiemy , że to nie jest łatwe.

Żeby  złagodzić przebieg tej rewolucji, podaje przewodnik po składnikach, które w zdrowszy sposób dostarczą Ci odrobiny słodyczy.

1. Melasa

Najlepsza do wypieków, szczególnie do ciastek pełnoziarnistych czy pierników

Co to jest ?  Żelowa pozostałość powstająca podczas przetwarzania cukru trzcinowego. Możesz też spotkać się z melasą wytwarzana z buraków cukrowych, ale my zdecydowanie wolimy ten z trzciny.

Dlaczego ją lubimy ? Jest bogata w minerały / magnez, żelazo, wapń / i witaminy z grupy B.

Uwaga : Im ciemniejsza melasa, tym  mniej cukru zawiera. Przeciętnie jest nieco bardziej kaloryczna od syropów klonowego i daktylowego.

Syrop daktylowy

Najlepszy do tradycyjnych ciast, marynat do mięs, jako słodka polewa. Popularny na Bliskim Wschodzie syrop uzyskany z daktyli nazywany tez miodem daktylowym.

Dlaczego go lubimy? Jako produkt nieprzetworzony zawiera minerały / potas żelazo, magnez / i witaminy z grupy B. Zawiera podobną ilość kalorii jak syrop klonowy, a sporo mniej od miodu czy cukru.

Uwaga : możesz przeczytać, że zdrową alternatywą jest też syrop z agawy, jednak najczęściej jest on mocno przetworzony i nie ma wartości odżywczych, a samą fruktozę.

Syrop klonowy

Najlepszy jako dodatek do naleśników, ale  także świetnie się nada do wszelkiego rodzaju deserów i napojów, a także mięs , ryb albo warzyw .Otrzymywany jest przez odparowanie wody z soku pobieranego z pnia klonu. Dlaczego go lubimy? Bo zawiera minerały / mangan, cynk, żelazo, wapń, potas /oraz fenole – przeciwutleniacze mające przeciwdziałać cukrzycy. Jest mniej kaloryczny  niż cukier i miód.

Uwaga : bądz ostrożna z podróbkami, które nie mają nic wspólnego z bogatym w składniki odżywcze  nieprzetworzonym oryginałem.

Ksylitol /  E-967 / : jest najlepszy do słodzenia herbaty i kawy , sosów, sałatek, można nim doprawiać potrawy poddane działaniu wysokiej temperatury. Jest to  słodzik odkryty pod koniec XIX wieku, zwany również cukrem brzozowym.

Dlaczego go lubimy ? Ma niski indeks glikemiczny, więc nie wpływa na wzrost poziomu insuliny. Nie powoduje próchnicy. Badania wykazały, że żucie gumy z ksylitolem pomaga zapobiegać zapaleniom ucha.

Uwaga : pisze się , że w większych ilościach może spowodować problemy żołądkowe, ale trzeba go zjeść naprawdę sporo.

Cukier kokosowy : jest wszechstronny, świetnie nadaje się do pieczenia albo do słodzenia owsianki. Wytwarza się go z soku pąków palmy kokosowej, który potem się odparowuje. Może mieć postać mniej lub bardziej płynnego syropu albo skrystalizowaną. Dlaczego go lubimy : bo ma  niższy indeks glikemiczny niż cukier / 35 do 60 / i świetny smak – podobny do brązowego cukru.

Uwaga: jest nieprzetworzony, więc zawiera minerały / cynk, żelazo, potas, czy wapń / podczas gdy inne cukry to tylko puste kalorie.

Stewia  : najlepsza do  słodzenia wszelkiego rodzaju napojów – od herbaty po soki. 

Co to jest: są to liście / lub słodzik ze sproszkowanych liści  rośliny stewii / rosnącej w Ameryce Środkowej i Południowej. Dlaczego ją lubimy?. Ponieważ nie zawiera kalorii i nie powoduje skoku poziomu glukozy we krwi.

Uwaga: ma  lekko gorzkawy posmak, który nie każdemu przypadnie do gustu- jeśli jednak się przyzwyczaisz z powodzeniem możesz zastąpić cukier. Średnio się sprawdza  w tradycyjnych wypiekach. To jednak kwestia indywidualna, może się okazać ,że Tobie akurat zasmakuje. Aha uważaj z ilością – jest około 250 razy słodsza od cukru, więc trzeba jej naprawdę niewiele.

Syrop z brązowego ryżu : najlepszy do pieczenia oraz do potraw chińskiej kuchni. Powstaje gdy ugotowany ryż zostanie potraktowany enzymami, które rozkładają skrobię. Po odparowaniu zostaje gęsty syrop z odrobiną błonnika i minerałów.

Dlaczego go lubimy?.  Bo ma niższy indeks glikemiczny od zwykłego cukru stołowego.

Uwaga : nadaje potrawom ciekawy karmelowo- orzechowy smak

Oto skala słodkości.

Słodki słodkiemu nierówny. Różne rodzaje cukru oraz słodzików mogą być nawet kilkaset razy słodsze od cukru stołoweg0. Podejrzewa się, że im bardziej, tym mocniej  zakłócają pracę hormonów regulujących apetyt

GŁÓWNI PODEJRZANI

1. Laktoza – obecna w mleku i jego przetworach. Naturalny cukier. Dodaje się go jednak też  np . do wędlin, gdzie  jest raczej zbędnym dodatkiem.

2. Glukoza – znajdziesz ją w miodzie czy syropie z agawy. Ten prosty cukier jest paliwem dla mózgu, ale nie oznacza to, że  musisz go jeść, organizm pobiera go z zapasów glikogenu.

3. HPCS-42 – Dodatek do przetworzonej żywności, np: wypieków, napojów czy zup. Czysty syrop z kukurydzy jest w 100% glukozą, ale potem dodaje się do niej fruktozę / 58% do 42 % /.

4. Sacharoza inaczej zwykły biały  cukier stołowy. łączy w równych proporcjach glukozę i fruktozę. Otrzymuje się go z buraków lub trzciny cukrowej. Znajdziesz go praktycznie wszędzie.

5. HPCS-55 – Dodatek do wypieków, czy zup. To znowu syrop glukozowo- fruktozowy tylko o innej proporcji. Dzięki większej zawartości fruktozy / 55 % / jest słodszy.

6. Fruktoza – występuje w owocach , miodzie czy syropie z agawy. Ten naturalny, prosty cukier może  na naszej skali występować pod numerami od 12- do 175 w zależności od rodzaju owocu.

Pozdrawiam, Marysia

Reklamy

2 thoughts on “Osiem sposobów na to , żeby zapomnieć o białych kryształkach

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s