Co jeść a czego nie jeść, by usunąć zmęczenie?

CUKIER

Witaj,

Powodów zmęczenia lub znużenia jest wiele. Stan ten może być efektem stresu lub bezsenności. Jedna z najczęstszych przyczyn zmęczenia jest niedokrwistość, dolegliwość, która powstaje na skutek  obniżonej zdolności organizmu do zaopatrywania tkanek w tlen.

Co jeść , by usunąć zmęczenie?

Jedz dużo produktów bogatych w żelazo, na przykład chudego czerwonego mięsa, produktów bogatych w cynk, na przykład skorupiaków, ciemnozielonych warzyw liściastych- ze względu na kwas foliowy, ryb i jaj  z uwagi na witaminę B 12, fasolę, soczewicę

Zrezygnuj- z cukru, ciast, herbatników i słodyczy,

kawy, herbaty i napojów typu cola

Alkoholu

Powodem zmęczenia może być brak aktywności fizycznej. Podczas ćwiczeń wysiłkowych wzrasta ilość tlenu w mięśniach, pobudzają  one także system  odpornościowy organizmu.

Dlatego osoby uprawiające sport mają z reguły  lepsze samopoczucie- wysiłek fizyczny przynosi odprężenie psychiczne

Diety bogate w wysokooczyszczone węglowodany, podobnie jak diety niskokaloryczne, względnie ubogie w żelazo lub cynk, mogą również prowadzić do stopniowego narastania zmęczenia. Cukier rafinowany oraz łatwo trawiona skrobia występująca w wyrobach cukierniczych, ciastach i ciasteczkach szybko  zasilają organizm energią ponieważ przyswojenie składników następuje zaraz po spożyciu. Po  upływie pół godziny od momentu przyjęcia pokarmu poziom glukozy we krwi w przypadku osób podatnych gwałtownie spada i pojawia się uczucie zmęczenia.

Przyczyną niskiego poziomu cukru we krwi mogą być również  długie przerwy między posiłkami- w tej sytuacji trzeba zwiększyć ich liczbę i regularnośc ich przyjmowania . Miedzy głównymi posiłkami można zjeść surowe owoce lub porcję orzechów z rodzynkami.

Regularne jedzenie 4-6 posiłków dziennie i wyłączenie z jadłospisu cukru ułatwi utrzymanie wyrównanego poziomu glukozy we krwi.

Węglowodany złożone, które znajdują się w takich produktach jak pełnoziarniste pieczywo, przetwory z ziarna owsa i gotowane  nasiona roślin strączkowych, zapewniają o wiele powolniejsze, ale za to równomierne uwalnianie energii.

Osoby, które jedzą stanowczo za małe porcje, będą odczuwały zmęczenie z powodu niedoboru energii. Głodowe diety są przykładem tragicznego w skutkach sposobu odchudzania: o wiele lepiej jest redukować nadwagę powoli , ale skutecznie- w tempie około 0,5- 1 kg na tydzień- obniżając spożycie tłuszczu. Z 1 grama tłuszczu po spożyciu wyzwalana jest w organizmie dwa razy większa ilość energii niż z takiej samej ilości białka lub węglowodanów.

Aby się odchudzać i nie odczuwać zmęczenia, należy zastąpić produkty zawierające dużo tłuszczu dobrymi zródłami węglowodanów, takimi jak owoce, pieczywo, makarony i przetwory z ziarna owsa.

Advertisements

One thought on “Co jeść a czego nie jeść, by usunąć zmęczenie?

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s