Kilka sugestii, jak utrzymać mózg w dobrej formie.

muzykaWitaj,

 

 

 

Nigdy nie będzie dość podkreślania, jak ważne jest stymulowanie mózgu za pomocą muzyki, sztuki, ciekawych rozmów i pomysłów. Im bogatsze jest otoczenie, w którym żyjemy, tym mamy większe szanse na zwiększenie liczby komórek nerwowych i połączeń między nimi.Nawet jeśli ktoś zauważył u siebie spadek sprawności intelektualnej, istnieje spora szansa na usunięcie problemu. Długoterminowe badanie inteligencji osób dorosłych przeprowadzone w Seattle, którym objęto ponad 5 tys. ludzi przez ponad 40 lat, wykazało, że tego rodzaju kłopoty są odwracalne. Program edukacyjny znacząco zwiększał zdolności myślenia u dwóch  trzecich osób biorących w nim udział, a u 40 procent spowodował powrót do normalnego funkcjonowania!

Stymulacja intelektualna, choć ważna, nie wyczerpuje wszystkich możliwości. Częścią zdrowego środowiska jest możliwość kontaktowania się z innymi. Ludzie dorośli potrzebują dotyku tak samo jak dzieci, bez niego po prostu gasną.

Poniżej kilka sugestii, jak utrzymać mózg w dobrej formie.

Dobrze się odżywiaj i ćwicz / tak, chodzi o to, żeby się spocić/.

Mózg, tak samo jak każdy narząd, korzysta dzięki dobremu odżywianiu. Nie może robić tego, co powinien, bez właściwego paliwa! Kiedy się starzejemy, apetyt słabnie, a kupowanie jedzenia i przyrządzanie dobrych posiłków może się wydawać mało ważne zwłaszcza komuś kto mieszka samotnie. Ale koniecznie trzeba jeść zdrowo, pamiętając o niskiej zawartości tłuszczu w produktach, wysokobiałkowych pokarmach oraz obfitości owoców i warzyw.

Nowe badania pokazują, że również ćwiczenia fizyczne mogą chronić mózg przed zgubnymi skutkami upływu lat. W jednym z nich  stwierdzono, że sprawni fizycznie dorośli zachowywali większą gęstość mózgu – zwłaszcza w obszarach odpowiedzialnych za uczenie się i przechowywanie pamięci- niż osoby prowadzące siedzący tryb życia.

Naucz się nowej gry.

Najlepiej wybrać taką, która zmusza mózg do wysiłku, jak brydż czy szachy.

Rozwiązuj zadania i zagadki.

Można na przykład uczyć się seryjnego odejmowania / zacząć od dowolnej liczby, powiedzmy 1356, odjąć 8, od wyniku znowu odjąć osiem i tak dalej / albo tworzyć listy słów o takim samym znaczeniu / piękny, zachwycający, śliczny, olśniewający itd./. Krzyżówki, puzzle, układanki logiczne- wszystko się nadaje do stymulowania mózgu. Cokolwiek się robi, nie musi to pochłaniać wiele czasu, odrobina zabawy każdego dnia może bardzo pomóc.

Opisz swoje życie.

Jednym z najlepszych sposobów ćwiczenia pamięci jest wspominanie. Warto zapoznać z naszą biografią innych. Projekt może obejmować całe życie albo jego fragment: spotkanie i randki ze współmałżonkiem, doświadczenia z wojny lub historię kariery zawodowej. Jeżeli naprawdę  się to napisze, warto rozważyć ofiarowanie kopii jako wspaniałego prezentu. A jeżeli kogoś nie pociąga pisanie, może rozważyć opracowanie dla potomności nagrania kasety audio lub wideo.

Zacznij się uczyć.

Większość miast oferuje sporo możliwości edukacyjnych dla ludzi starszych, od grup dyskusyjnych na temat bieżących wydarzeń i szkoleń poprzez kluby fanów jazzu i wycieczki kulinarno – krajoznawcze do ciekawych okolic.

Pracuj społecznie.

Większość z nas na jakimś etapie życia czuje, że  chciałaby mieć więcej czasu dla swojej społeczności, ale praca i dzieci mogą utrudniać dzielenie się swoimi talentami tak hojnie, jakbyśmy tego sobie życzyli. Skorzystajmy z okazji, jaką daje emerytura, a sami na tym zyskamy.

Pozdrawiam, Marysia

Reklamy

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s