Archive | Maj 2015

Ile kostek cukru zawiera puszka słodzonego napoju?

Czy wiesz, że puszka słodzonego napoju zawiera Czytaj dalej

Reklamy

Domowe zastosowanie sody oczyszczonej

 

soda Soda oczyszczona to substancja nie tylko skuteczna, ale przede wszystkim eko. Jest całkowicie biodegradowalna – rozkłada się już w temperaturze powyżej 60 stopni Celsjusza. W przeciwieństwie do powszechnie stosowanych w gospodarstwach domowych środków czyszczących, piorących i wybielaczy soda nie jest szkodliwa dla organizmu człowieka, ponieważ nie grozi poparzeniem ani zatruciem oparami.
Jest substancją niepalną.

W jakiej postaci można stosować sodę oczyszczoną?
– jako suchy proszek do posypywania lub pochłaniania zapachów
– jako proszek do szorowania (szklankę sody wymieszać ze szklanką boraksu i szklanką soli)
– w formie pasty (soda rozrobiona z niewielką ilością wody)
– jako roztwór (4 łyżki stołowe rozpuszczone w litrze wody)
SODA W KUCHNI
– zastępuje proszek do pieczenia – zmieszać ćwierć łyżeczki sody z połową łyżeczki octu lub soku z cytrynu oraz z połową szklanki słodkiego mleka
– zastępuje drożdże – do ciasta dodać sodę ze sproszkowaną witaminą C lub sypkim kwasem cytrynowym (zmieszać w równych częściach)
– zmiękcza twarde mięso – natrzeć mięso sodą, zostawić na kilka godzin, następnie opłukać
– poprawia smak ryb – rybę moczyć w roztworze z litra wody i dwóch łyżek sody przez co najmniej pół godziny, następnie opłukać i osuszyć
– nadaje puszystość omletom – na każde trzy jaja dodać do ciasta pół łyżeczki sody
– usuwa zapach gotującego się kalafiora – do garnka z gotującym się kalafiorem wsypać łyżeczkę sody, co dodatkowo pozwoli zachować śnieżnobiały kolor kalafiora
– obniża kwasowość kawy – dodać szczyptę sody do filiżanki kawy
– może być stosowana do sporządzenia napoju musującego – wsypać ćwierć łyżeczki sody do szklanki soku z cytrusów
SODA PRZY SPRZĄTANIU:
– czyszczenie kuchenki – wierzch kuchenki: czyścić pastą z sody za pomocą gąbki, przypalone resztki namoczyć wodą, a następnie dokładnie posypać sodą i po chwili usunąć brud; wnętrze piekarnika: czyścić pastą z sody przy użyciu gąbki, szybę w klapie piekarnika posypać sodą, przykryć mokrym ręcznikiem papierowym, po chwili usunąć ręcznik, a szybę wytrzeć wilgotną gąbką; ruszt z piekarnika (i z grilla): szorować pastą z sody przy użyciu gąbki, po kwadransie dokładnie spłukać (UWAGA! ruszt od grilla wypalić przed kontaktem z żywnością)
– czyszczenie kuchenki mikrofalowej – wodę z dodatkiem kilku łyżeczek sody gotować w kuchence około cztery minuty, następnie wytrzeć ścianki kuchenki gąbką lub papierowymi ręcznikami; gdy kuchenka nie jest używana, można w niej trzymać miseczkę z sodą do pochłaniania zapachów
– usuwanie spalenizny z garnków – na dno garnka nalać wody, zagotować, wyłączyć, wsypać pół szklanki sody i zostawić na noc, a rano wodę wylać i wypłukać garnek
– mycie butelek po oleju i occie – wsypać sodę na dno butelki, potrząsnąć i zostawić do wchłonięcia przez pozostałości, a następnie wypłukać butelkę
– usuwanie osadu z kawy i herbaty – zabrudzone miejsca na dzbankach i naczyniach wyczyścić gąbką pastą z sody
– usuwanie zapachów z lodówki – łyżkę sody wsypać do miseczki, zalać taką ilością wody, aby soda się rozpuściła, i włożyć miseczkę do lodówki na kilka godzin
INNE ZASTOSOWANIA:
 usuwanie z dłoni zapachu czosnku i cebuli – na lekko wilgotne dłonie nasypać sody i dokładnie pocierać skórę, a następnie spłukać
– odladzanie powierzchni – zamarznięte schody i chodniki równomiernie posypać sodą; można też dodać piasku dla zwiększenia objętości (UWAGA! ten sposób odladzania nie niszczy obuwia, jest też całkowicie nieszkodliwy dla środowiska)
– neutralizowanie kwasu w starym akumulatorze – zalać akumulator roztworem sody w równych proporcjach
– przedłużanie świeżości ciętych kwiatów – do wody w wazonie wsypać odrobinę sody
– dogaszanie ogniska – posypać ogień sodą
– odświeżanie śpiwora – do śpiwora wsypać trochę sody, wywietrzyć go na słońcu i wytrzepać przed użyciem
– wygładzanie skóry na łokciach – masować skórę pastą z sody
– zastępowanie płynu do ust – pół łyżeczki sody wsypać do szklanki wody i wypłukać usta; można też przygotować płyn do płukania łącząc łyżeczkę sody i łyżeczkę soli z litrem wody
oraz wiele wiele innych .

 

 

Cudowna żywność z Wybrzeży Pacyfiku-część II

Oprócz soi , kuchnia azjatycka pełna jest smacznych, zdrowych składników z których można wyczarować potrawy o niskiej zawartości tłuszczu, za to bogate w błonnik i ważne substancje fitochemiczne.  Dzisiaj czas na:

Sezam. W kuchni japońskiej oraz chińskiej często dodaje się oleju sezamowego jako dodatku smakowego/ Łatwo sie pali, dlatego nie używa się go smażenia.

Pieczonych czarnych lub białych ziaren sezamowych często używa się jako przyprawy nadającej  pożywieniu kruchość i delikatny, orzechowy smak.

Badania sugerują , że sezam może zapobiegać występowaniu raka, jak i chorób serca.

Wyniki japońskich badań opublikowanych w ‚ Japanese Journal of Cancer Research ” pozwalają stwierdzić, że olej sezamowy zmniejsza ilość kwasów tłuszczowych w kale u  szczurów.

Uważa się , że kwasy tłuszczowe prowadzą do zmian nowotworowych w ścianie jelit, co może  powodować raka okrężncy.

Ziarna sezamowe są doskonałym zródłem kwasy fitynowego, przeciwutleniacza występującego również w soi.

Przeprowadzono doświadczenia, w których wstrzykiwano wyciągi z różnych przypraw myszom chorym na nowotwór. Chociaż wszystkie przyprawy przedłużały myszom życie, to tylko sezam powodował znaczne spowolnienie wzrostu guza.

W badaniu, które opisano w ” Journal of Lipid Research ” podawano  szczurom sezaminę- ligninę pochodzącą z oleju sezamowego- w celu j zbadania jej wpływu na metabolizm cholesterolu.

Sezamina znacznie obniżała poziom cholesterolu w osoczu i w wątrobie u szczurów będących na zwykłej diecie. Gdy szczurom podawano wylącznie żywność pozbawioną cholesterolu, sezamina nie wywierała żadnego efektu.

Opierając się na wynikach tych doświadczeń, naukowcy postawili hipotezę, że sezamina może być skutecznym czynnikiem obniżającym poziom cholesterolu.

 

Aktywność fizyczna i zalecenia jej stosowania

rower

 

 

 

 

 

 

Dorośli i dzieci  powinni być każdego dnia przez co najmniej 30 minut umiarkowanie aktywni fizycznie, czyli np. powinni uprawiać gimnastykę / bez ćwiczeń siłowych /, jezdzić na rowerze / wolno lub umiarkowanie szybko/ wykonywać prace ogrodowe / bez podnoszenia większych ciężarów /, prace domowe / ze średnim wysiłkiem, np. mycie podłogi , odkurzanie/ , grabić trawnik, wolno pływać, spacerować w tempie 4,5- 6 km/ h. Czytaj dalej