Jak nie dopuścić do powstania żylaków?

Przed występowaniem żylaków, chociaż dziedziczność jest ważnym czynnikiem ryzyka, może chronić dieta i regularne ćwiczenia fizyczne.Żylaki mogą wystąpić właściwie w każdej części ciała, najczęściej pojawiają się jednak na nogach. Uszkodzone zastawki żylne pozwalają na gromadzenie się w żyłach nadmiaru krwi, dlatego ścianki żył- napięte przez długi czas- tracą swoją elastyczność i nie są już w stanie wrócić do swojego pierwotnego kształtu.

Kobiety w większym stopniu niż mężczyzni mają predyspozycje do występowania żylaków. Mogą one pojawić się u nich w czasie ciąży, wówczas bowiem ograniczony jest odpływ krwi z nóg. Żylaki powstające w okresie ciąży mogą stać się wyjątkowo dokuczliwe po porodzie; poza tym żylaki raz powstałe nie zanikają samoistnie. Za czynnik zwiększający ryzyko ich wystąpienia uznawana jest długotrwała praca na stojąco.

Otyłość również sprzyja występowaniu żylaków, znaczna nadwaga może bowiem przyczyniać się do hamowania odpływu krwi z nóg, przede wszystkim, zaś ze stóp. Osoby stosujące wysokobłonnikową dietę, dzięki której unikają zaparć, są w mniejszym stopniu zagrożone wystąpieniem żylaków.

Aby nie mieć kłopotów z żylakami należy rezygnować z produktów zawierających wysoko oczyszczone węglowodany, takich jak ciasta  i słodycze, oraz zwiększyć spożycie błonnika, jeść natomiast dużo jabłek, gruszek, zielonolistnych warzyw, makaronu z mąki pszennej z pełnego przemiału, pełnoziarnistego pieczywa i brunatnego ryżu. Do diety mogą także włączone otręby, ale nie należy ich spożywać więcej niż łyżeczkę dziennie, gdyż zbyt duża ilość może wywołać problemy z trawieniem, takie jak zespół drażliwego jelita oraz może hamować zdolność organizmu do absorpcji niektórych składników mineralnych, w tym wapnia.

Osoby, które chcą uniknąć żylaków, powinny jeść dużo owoców i warzyw oraz produktów zbożowych, ponieważ są to bardzo dobre  zródła błonnika.Schorzeniu mogą również zapobiegać regularne ćwiczenia, zwłaszcza spacery i dbanie o linię. Trzeba ponadto unikać stanie przez dłuższy czas, nie zakładać nogi na nogę i w miarę możliwości- unosić stopy w górę.

Pozdrawiam Marysia

Advertisements

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s