O czym należy pamiętać podczas wysiłku fizycznego?

Witaj,

Pamiętajmy zawsze, że wysiłek fizyczny może zarówno odmładzać i usprawniać jak też i ciężko uszkadzać. Wszystko zależy od jego natężenia i okoliczności. Przy pracy mięśniowej rozszerza się łożysko tętnic mięśniowych, krew szybciej przepływa, a serce zwiększa swą pracę. Przyspiesza się też i pogłębia oddychanie. Chodzi o to, że krew musi jak najszybciej przepłukiwać pracujące mięśnie dostarczając im dużej ilości tlenu i zabierając produkty spalania.

Serce więc musi znacznie szybciej i wydatniej pompować.

To samo zachodzi w mózgu przy pracy umysłowej, ale w tym wypadku serce nie jest tak obciążone, gdyż zakres tętnic mózgowych jest nieduży. Natomiast po obfitszym posiłku, przy pracy narządów trawienia, serce również zwiększa swoją pracę, gdyż żołądek, jelita i wątroba przy swej czynności potrzebują wydatnego dopływu krwi. Z tych rozważań wynika, że nie należy łączyć wysiłku fizycznego ani z pracą umysłową, ani też  z pracą trawienia.

Nie należy jeść w stanie  silnego zmęczenia fizycznego, ani też rozpoczynać ćwiczeń fizycznych zaraz po obfitszym posiłku. Praca fizyczna zaraz po jedzeniu ogromnie opóznia i utrudnia trawienie, ponieważ odciąga krew od przewodu pokarmowego, a przy takim podwójnym obciążeniu i serce jest obarczone większą pracą. Podobnie i praca umysłowa jest mniej sprawna w okresie wzmożonej pracy trawienia.

Jako objawy nadmiernego wysiłku, przemęczenia i przeciążenia serca mogą wystąpić: ogólne osłabienie, bezsenność, bóle i kłucie w okolicy serca, duszność, bóle głowy,bóle w okolicach wątroby, a nawet zaburzenia trawienia. Każdy z tych objawów, jeśli występuje po ćwiczeniach czy wyczynach sportowych- może być sygnałem, że miara została przebrana i wysiłek fizyczny zamiast pomagać szkodzi. Po nagłych ambicjonalnych zrywach może wystąpić ostra niewydolność krążenia i zgon z powodu nagłej niedomogi serca. Należy więc pilnie obserwować swój organizm i samopoczucie, a w razie  wystąpienia niepokojących objawów zrobić dłuższą przerwę,  wypocząć, a przed ponownym podjęciem ćwiczeń zasięgnąć porady lekarza.

Pozdrawiam, Marysia

Advertisements

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s