Archive | Grudzień 2015

Jak wyjść do ludzi z domowej strefy komfortu?

Jeśli czujesz, że się starzejesz, ” potrząśnij” swoim życiem towarzyskim. Zmuś się  do nowych działań lub do poznania nowych przyjaciół. Zaangażuj się w działalność społeczną. Działalność społeczna i relacje  między ludzmi są tak samo ważne dla zdrowia jak niepalenie papierosów czy utrzymanie  prawidłowej wagi. Czytaj dalej

Czy sto lat życia jest w zasięgu naszych możliwości?

Witaj,

Naukowcy z Danii donoszą, że osoby urodzone po 2000 roku mają ogromną szansę na dożycie setki, a nawet więcej. Ludzki organizm jest przystosowany do długiego życia i tylko jedna rzecz stoi mu na przeszkodzie: nasze nawyki.

Oczywiście długość życia w dużej mierze zależy od szczęścia i genów, co jednak nie znaczy, że nie można im pomóc. Istnieje pewne niebezpieczeństwo, że zginiesz na przykład w wypadku samochodowym; możesz zachorować na raka lub złapać śmiertelnego wirusa. Jeśli jednak przezwyciężysz swoje złe nawyki, bardzo zmniejszysz ryzyko wystąpienia wielu czynników skracających życie.

Co zrobić, by długo żyć?

Poniżej podaję najważniejsze kwestie zapewniające długie życie we względnie dobrym zdrowiu. Większość z nich wydaje się oczywista. Czy jednak zwracasz codziennie uwagę na to, by ich przestrzegać?

Poukładany biorytm

Organizm lubi porządek. Nie da się ukryć, że osoby żyjące według stałego rytmu dobowego są zdrowsze. Dzień jest czasem aktywności, a noc – odpoczynku. Nie powinieneś zakłócać tego rytmu. Badania naukowe wskazują, że człowiek, pracując do późna, zaburza działanie swojego metabolizmu. Po latach może to doprowadzić do pojawienia się wielu chorób, których można by z łatwością uniknąć.

Odpowiedni sen

Współcześnie żyjący ludzie śpią za mało. Zwykle nie dosypiają około jednej godziny dziennie, co utrudnia regenerację wielu komórkom w organizmie. Postaraj się więc spać przynajmniej 7-8 godzin na dobę. Taka ilość snu zapewni wystarczająco dużo odpoczynku.

Mniej kalorii

Wiele badań wskazuje, że spożywanie mniejszej ilości kalorii przyczynia się do znacznego spowolnienia procesów starzenia. Oczywiście nie chodzi tutaj o to, żeby zacząć się głodzić. We wszystkim trzeba zachować umiar i nie przesadzać w żadną stronę. Warto odpowiednio skomponować swoją dietę, poświęcając temu zagadnieniu nieco uwagi. Przejadanie się powoduje szybsze „zużywanie się” organizmu. Jeśli twoja dieta będzie właściwie zbilansowana, będziesz starzeć się wolniej.

Lampka wina do obiadu

Wino zawiera duże ilości flawonoidów, czyli związków działających przeciwzapalnie, zapobiegających powstawaniu nowotworów oraz obniżających poziom „złego” cholesterolu w organizmie. Flawonoidy są naturalnymi przeciwutleniaczami – zatem wstrzymują lub też opóźniają proces utleniania się substancji (tym samym opóźniając procesy starzenia).

Uprawiaj jogę

Wszelka aktywność fizyczna (oczywiście w umiarze) poprawia wydolność organizmu. Długie spacery czy praca w ogrodzie wzmacniają twoje mięśnie i kości, dzięki czemu unikniesz na starość wielu dolegliwości (np. osteoporozy). Szczególnie zbawienny wpływ na długość życia ma joga. Dzięki jej uprawianiu zwiększa się świadomość własnego ciała. Joga nie tylko wzmacnia organizm, ale pomaga również łagodzić stres i jest nieocenionym narzędziem w praktyce duchowej.

Rozwój duchowy i osobisty

Całe życie jest odzwierciedleniem stanu twojego ducha. Liczy się bowiem nie tylko zdrowe ciało, ale również niematerialna sfera istnienia. Nie będziesz żyć długo, jeśli nie nauczysz się być człowiekiem szczęśliwym i spełnionym (intelektualnie i emocjonalnie). Całe twoje życie łączy się w jeden system i wszystkie jego elementy muszą działać równie sprawnie.

Uprawiaj seks

Regularne i satysfakcjonujące współżycie seksualne pomaga żyć dłużej, zmniejszając stres i poprawiając samopoczucie. Podczas stosunku uwalniają się różne hormony szczęścia (np. oksytocyny). Poza tym jest to świetna okazja, aby spalić trochę zbędnych kalorii.

Zachowaj higienę

Dbaj o czystość swojego ciała. Od wielu lat wiadomo, że poziom higieny wpływa na długość życia. Wystarczy porównać współczesnego człowieka z osobą żyjącą na przykład w średniowieczu. Obecnie, dzięki prostym zabiegom higienicznym usuwamy z naszego organizmu wiele szkodliwych bakterii, poprawiając tym samym ogólny stan zdrowia.

Miej swoje pasje i hobby

Posiadanie pasji, które zapewniają dobrą rozrywkę, redukuje stres i daje poczucie spełnienia. Dla jednych może to być sport, dla innych gra na gitarze albo czytanie książek. Kiedy człowiek robi coś, co go uszczęśliwia, w mózgu wydzielają się endorfiny (popularnie zwane hormonami szczęścia) – przy okazji spowalniają one pracę serca i obniżają ciśnienie krwi.

Rozwijaj umysł

Znasz grę „Tetris”? Naukowcy z Mind Research Network w Nowym Meksyku odkryli, że granie w tę grę przez 30 minut dziennie zwiększa wydajność mózgu. Długie życie to również sprawnie działający umysł. Powinieneś więc pracować nad tym, by był w jak najlepszej formie. Gry komputerowe (szczególnie gry logiczne) świetnie się do tego celu nadają. Nie zapominaj również o grach planszowych (np. szachach) oraz czytaniu książek.

Zrób sobie wakacje

Czasami warto po prostu uciec od wszystkiego. Oderwać się od codzienności. Nie musisz brać udziału w drogich wojażach. Wystarczy wybrać się na kilka dni do innego miasta i pozwiedzać zabytki lub zamieszkać w domku letniskowym nad jeziorem. Wakacje pozwolą na chwilę odetchnąć z ulgą i podreperować psychikę.

Śmiech na co dzień

Śmiech pobudza układ odpornościowy. Wesoły człowiek jest więc bardziej odporny na wszelkiego rodzaju infekcje. Jego rany goją się lepiej i szybciej, a choroby mają łagodniejszy przebieg. Chodzi o to, żeby mieć w swoim życiu jak najmniej stresu, a jak najwięcej radości.

 

Zródło: Przewodnik duchowy

Jak wyhodować awokado z pestki?

Witaj,

Wyhodowanie awokado z pestki jest banalnie proste. Możesz posadzić ją na balkonie lub parapecie i na co dzień cieszyć się świeżymi owocami. Awokado nie tylko świetnie smakuje, ale również ma wiele właściwości odżywczych. Jest stosowane w przeciwdziałaniu nowotworom piersi i prostaty, obniża poziom złego cholesterolu i spowalnia starzenie się skóry.

Jak wyhodować awokado z pestki

Skąd wziąć pestkę

Pestkę pozyskamy ze świeżego owocu. Kupując awokado sprawdźmy, czy nie ma brązowych plam. Owoc powinien mieć ładną, zieloną skórę, a po dotknięciu być lekko miękki.

Wyjmując pestkę z owocu uważajmy, żeby jej nie uszkodzić. Awokado bardzo delikatnie przekrajamy na pół i wyjmujemy pestkę ze środka.

Należy ją posadzić jak najszybciej po wyjęciu z owocu.

Jak ukorzenić i posadzić pestkę awokado

W dolną część pestki wbijamy 2-3 wykałaczki (równolegle do podłoża, na którym leży). Jedną wykałaczkęwbijamy z prawej strony, a drugą z lewej. Wykałaczki stworzą nam podpórkę. Opieramy je o ścianki słoika wypełnionego wodą.

Płaska część pestki powinna być zanurzona w wodzie – na ok. 1/3 wysokości nasiona. Ostrzejsza strona powinna wystawać nad naczynie.

Słoik kładziemy w dobrze nasłonecznionym miejscu – może to być parapet. Nie możemy dopuścić do wysuszenia pestki, więc koniecznie regularnie uzupełniajmy wodę w słoiku.

Pestka zacznie pękać i kiełkować po ok. 3-4 tygodniach.

Gdy słoik zapełni się korzeniami i pojawi się łodyga, możemy delikatnie oddzielić pestkę od roślinki i wsadzić do doniczki z ziemią. Czubek rośliny powinien wystawać ponad doniczkę.

Awokado potrzebuje żyznej i bogatej w próchnicę ziemi. Powinna być bardzo przepuszczalna, a jednocześnie utrzymywać wilgoć.

Roślinę sadzimy w doniczce zbliżonej wielkością do słoika, w którym kiełkowały korzenie.

Awokado lubi ciepłe i lekko słoneczne stanowiska. Nie należy go jednak stawiać w pełnym słońcu, zdecydowanie woli półcień. Aby roślina zakwitła, potrzebuje około 20 stopni. Nie może być hodowana w temperaturze niższej, niż 10 stopni. Późną wiosną i latem możemy trzymać ją w ogrodzie lub na balkonie, ale w okresie jesienno-zimowym powinniśmy ją przenieść do domu.

Podlewanie awokado

Awokado lubi wilgotne podłoże, więc latem podlewamy roślinę obficie. Wiosną i jesienią wystarczy podlewać ją dwa razy w tygodniu. Zimą zaś możemy dać roślinie odpocząć i podlewać raz w tygodniu.

Przesadzanie

Młode rośliny musimy raz do roku przesadzać do większej doniczki – najlepiej robić to na wiosnę. Starsze rośliny można przesadzać rzadziej, bo już co 2-3 lata.

Ile trzeba czekać na pierwsze owoce

Awokado hodowane w dobrych warunkach zakwitnie i zaowocuje po 4-6 latach. Owoce dojrzewają długo, bo ok. 6-8 miesięcy. Roślina będzie owocować co najmniej przez 50 lat.

Awokado jest drzewkiem wiecznie zielonym i długowiecznym – żyje ponad 100 lat. Osiąga również spore rozmiary – do 20 metrów wysokości.

Najczęściej popełniane błędy przy uprawie awokado

1. Przelanie

Roślina lubi wilgoć, więc sporo osób podlewa ją bez opamiętania. Niestety, w wyniku przelania liście zaczynają żółknąć i usychać. Jeśli zdarzy nam się przelać awokado, koniecznie musimy przesuszyć ziemię w doniczce. Na kilka dni wstrzymajmy się z podlewaniem, a wszystko wróci do normy.

2. Spryskiwanie wodą kranową

Rośliny doniczkowe zwykle spryskujemy wodą z kranu. Warto pamiętać, że awokado jej nie lubi. Regularne spryskiwanie rośliny wodą z kranu może spowodować powstanie chorób grzybowych na liściach i łodydze. Pierwszym objawem ewentualnej choroby jest pojawienie się białego osadu na liściach.

3. Stawianie na słońcu

Częstym błędem jest wystawianie awokado na balkon, na pełne nasłonecznienie. Warto pamiętać, że słońce może szybko spalić delikatne liście awokado – uschną, a roślina obumrze. Lepiej stawiać ją w półcieniu lub dla bezpieczeństwa trzymać w domu.

Właściwości odżywcze awokado

– jest „mistrzem antyoksydantów”, wspiera wątrobę i system nerwowy, uzupełnia i odzyskuje inne przeciwutleniacze w ciele, działa przeciwstarzeniowo,

– pomaga zapobiegać chorobie Alzheimer’a,

– zawiera luteinę, która chroni oczy przed uszkodzeniami prowadzącymi do słabego wzroku i zaćmy.

– w awokado jest 30% więcej potasu niż w bananach; wraz z omega-3 i kwasem oleinowym wpływają na obniżenie ciśnienia krwi,

– zawiera dużo błonnika, który pomaga zapobiegać skokom poziomu cukru we krwi,

obniża poziom złego cholesterolu we krwi,

– zawiera dużo kwasu foliowego, więc jest polecany kobietom w ciąży, zmniejsza również ryzyko udarów,

– zawiera polifenole i flawonoidy – fitoskładniki, które posiadają właściwości przeciwzapalne,

– składniki odżywcze i enzymy zawarte w awokado likwidują stany zapalne w żołądku.

– zawiera likopen, który redukuje ryzyko wystąpienia raka prostaty i pomaga chronić przednowotworem raka piersi. Wiele badań wykazało, że awokado może hamować rozrost raka piersi i prostaty.
Zródło: http://deccoria.pl/warto-zobaczyc/poradniki-jak-wyhodowac-awokado-z-pestki,15,795.html

JĘCZMIEŃ MOŻE ZASTĄPIĆ POŁOWĘ TWOJEJ APTECZKI

Witaj,

Jęczmień – niegdyś był podstawową żywnością. 

leczenie ziołami lecznicze ziółWojownikom dawał siłę, a filozofom żywy umysł. Przy wszelkich chorobach ratowano się miską jęczmienia.

Współczesne badania wydobyły na światło dzienne jego wartości:

  • węglowodany jako źródło energii,
  • witaminy i minerały, aktywujące przemianę materii,
  • kwasy krzemowe, które wyostrzają zmysły,
  • substancje lecznicze i dużą ilość innych związków leczniczych.

Warto wiedzieć: Czytaj dalej

Słodkie wspomaganie kontroli jedzenia

Witaj,

Jedzenie słodkich pokarmów sprzyja tworzeniu wspomnień posiłków.

Gdy w ramach studium naukowcy podawali szczurom słodki roztwór (sacharyny lub sacharozy), zaobserwowali znaczący wzrost ekspresji markera plastyczności synaptycznej – białka arc (ang. activity-regulated cytoskeleton-associated protein) – w grzbietowym hipokampie. To istotne, bo okolica ta odgrywa kluczową rolę wpamięci epizodycznej.

Sądzimy, że pamięć epizodyczna może być wykorzystywana do kontrolowania zachowań związanych z jedzeniem. Podejmujemy decyzje w rodzaju „Chyba nie będę teraz jeść. Zjadłem/zjadłam duże śniadanie”. Nasze decyzje bazują na wspomnieniach tego, co i kiedy jedliśmy – podkreśla prof. Marise Parent z Uniwersytetu Stanowego Georgii.

Poparcie dla tej hipotezy stanowi wcześniejsze studium tych samych badaczy, które zademonstrowało, że czasowe wyłączenie neuronów grzbietowej części hipokampa po sacharozowym posiłku, czyli w okresie tworzenia jego wspomnienia, przyspiesza początek kolejnego posiłku i sprawia, że szczury jedzą więcej.

Naukowcy podkreślają, że tworzenie wspomnień posiłków jest bardzo ważne dla zdrowej diety. Londyńskie badania pokazują, że zaburzanie powstawania wspomnień u ludzi, np. przez oglądanie w czasie jedzenia telewizji, zwiększa ilość pokarmów spożywanych w czasie następnego posiłku. Specjaliści pokazali także, że osoby z amnezją będą ponownie jeść po zademonstrowaniu pokarmu (nawet jeśli dopiero zjadły), bo nie mają wspomnienia posiłku.

Parent zaznacza, że by zrozumieć regulację pobierania energii i przyczyny otyłości, naukowcy muszą wziąć pod uwagę, jak mózg kontroluje rozpoczęcie i częstość posiłków.

W przyszłości zespół z Uniwersytetu Stanowego Georgii, Georgia Regents University i Centrum Medycznego Charlie Norwood VA chce sprawdzić, czy zrównoważona odżywczo płynna lub stała dieta, która zawiera białka, tłuszcze i węglowodany, podobnie wpływa na ekspresję arc w grzbietowym hipokampie i czy wzrosty ekspresji arc są konieczne do powstania wspomnień słodkiego posiłku.