Czy sto lat życia jest w zasięgu naszych możliwości?

Witaj,

Naukowcy z Danii donoszą, że osoby urodzone po 2000 roku mają ogromną szansę na dożycie setki, a nawet więcej. Ludzki organizm jest przystosowany do długiego życia i tylko jedna rzecz stoi mu na przeszkodzie: nasze nawyki.

Oczywiście długość życia w dużej mierze zależy od szczęścia i genów, co jednak nie znaczy, że nie można im pomóc. Istnieje pewne niebezpieczeństwo, że zginiesz na przykład w wypadku samochodowym; możesz zachorować na raka lub złapać śmiertelnego wirusa. Jeśli jednak przezwyciężysz swoje złe nawyki, bardzo zmniejszysz ryzyko wystąpienia wielu czynników skracających życie.

Co zrobić, by długo żyć?

Poniżej podaję najważniejsze kwestie zapewniające długie życie we względnie dobrym zdrowiu. Większość z nich wydaje się oczywista. Czy jednak zwracasz codziennie uwagę na to, by ich przestrzegać?

Poukładany biorytm

Organizm lubi porządek. Nie da się ukryć, że osoby żyjące według stałego rytmu dobowego są zdrowsze. Dzień jest czasem aktywności, a noc – odpoczynku. Nie powinieneś zakłócać tego rytmu. Badania naukowe wskazują, że człowiek, pracując do późna, zaburza działanie swojego metabolizmu. Po latach może to doprowadzić do pojawienia się wielu chorób, których można by z łatwością uniknąć.

Odpowiedni sen

Współcześnie żyjący ludzie śpią za mało. Zwykle nie dosypiają około jednej godziny dziennie, co utrudnia regenerację wielu komórkom w organizmie. Postaraj się więc spać przynajmniej 7-8 godzin na dobę. Taka ilość snu zapewni wystarczająco dużo odpoczynku.

Mniej kalorii

Wiele badań wskazuje, że spożywanie mniejszej ilości kalorii przyczynia się do znacznego spowolnienia procesów starzenia. Oczywiście nie chodzi tutaj o to, żeby zacząć się głodzić. We wszystkim trzeba zachować umiar i nie przesadzać w żadną stronę. Warto odpowiednio skomponować swoją dietę, poświęcając temu zagadnieniu nieco uwagi. Przejadanie się powoduje szybsze „zużywanie się” organizmu. Jeśli twoja dieta będzie właściwie zbilansowana, będziesz starzeć się wolniej.

Lampka wina do obiadu

Wino zawiera duże ilości flawonoidów, czyli związków działających przeciwzapalnie, zapobiegających powstawaniu nowotworów oraz obniżających poziom „złego” cholesterolu w organizmie. Flawonoidy są naturalnymi przeciwutleniaczami – zatem wstrzymują lub też opóźniają proces utleniania się substancji (tym samym opóźniając procesy starzenia).

Uprawiaj jogę

Wszelka aktywność fizyczna (oczywiście w umiarze) poprawia wydolność organizmu. Długie spacery czy praca w ogrodzie wzmacniają twoje mięśnie i kości, dzięki czemu unikniesz na starość wielu dolegliwości (np. osteoporozy). Szczególnie zbawienny wpływ na długość życia ma joga. Dzięki jej uprawianiu zwiększa się świadomość własnego ciała. Joga nie tylko wzmacnia organizm, ale pomaga również łagodzić stres i jest nieocenionym narzędziem w praktyce duchowej.

Rozwój duchowy i osobisty

Całe życie jest odzwierciedleniem stanu twojego ducha. Liczy się bowiem nie tylko zdrowe ciało, ale również niematerialna sfera istnienia. Nie będziesz żyć długo, jeśli nie nauczysz się być człowiekiem szczęśliwym i spełnionym (intelektualnie i emocjonalnie). Całe twoje życie łączy się w jeden system i wszystkie jego elementy muszą działać równie sprawnie.

Uprawiaj seks

Regularne i satysfakcjonujące współżycie seksualne pomaga żyć dłużej, zmniejszając stres i poprawiając samopoczucie. Podczas stosunku uwalniają się różne hormony szczęścia (np. oksytocyny). Poza tym jest to świetna okazja, aby spalić trochę zbędnych kalorii.

Zachowaj higienę

Dbaj o czystość swojego ciała. Od wielu lat wiadomo, że poziom higieny wpływa na długość życia. Wystarczy porównać współczesnego człowieka z osobą żyjącą na przykład w średniowieczu. Obecnie, dzięki prostym zabiegom higienicznym usuwamy z naszego organizmu wiele szkodliwych bakterii, poprawiając tym samym ogólny stan zdrowia.

Miej swoje pasje i hobby

Posiadanie pasji, które zapewniają dobrą rozrywkę, redukuje stres i daje poczucie spełnienia. Dla jednych może to być sport, dla innych gra na gitarze albo czytanie książek. Kiedy człowiek robi coś, co go uszczęśliwia, w mózgu wydzielają się endorfiny (popularnie zwane hormonami szczęścia) – przy okazji spowalniają one pracę serca i obniżają ciśnienie krwi.

Rozwijaj umysł

Znasz grę „Tetris”? Naukowcy z Mind Research Network w Nowym Meksyku odkryli, że granie w tę grę przez 30 minut dziennie zwiększa wydajność mózgu. Długie życie to również sprawnie działający umysł. Powinieneś więc pracować nad tym, by był w jak najlepszej formie. Gry komputerowe (szczególnie gry logiczne) świetnie się do tego celu nadają. Nie zapominaj również o grach planszowych (np. szachach) oraz czytaniu książek.

Zrób sobie wakacje

Czasami warto po prostu uciec od wszystkiego. Oderwać się od codzienności. Nie musisz brać udziału w drogich wojażach. Wystarczy wybrać się na kilka dni do innego miasta i pozwiedzać zabytki lub zamieszkać w domku letniskowym nad jeziorem. Wakacje pozwolą na chwilę odetchnąć z ulgą i podreperować psychikę.

Śmiech na co dzień

Śmiech pobudza układ odpornościowy. Wesoły człowiek jest więc bardziej odporny na wszelkiego rodzaju infekcje. Jego rany goją się lepiej i szybciej, a choroby mają łagodniejszy przebieg. Chodzi o to, żeby mieć w swoim życiu jak najmniej stresu, a jak najwięcej radości.

 

Zródło: Przewodnik duchowy
Reklamy

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s