Jak działa witamina D w naszym organizmie

Witaj,

Organizm osób w wieku 22-30 lat wytwarza więcej witaminy D niż ludzi w wieku 62-80 lat, wystawionych na podobną dawkę promieniowania słonecznego.

Wchlanianie wapnia w ustroju wymaga ” przyspieszaczy „. Jednym z nich jest witamina D, czyli ” kalcyferol „, substancja rozpuszczalna w tłuszczach. Witamina D występuje w żywności, powstaje też w organizmie pod wpływem emitowanego przez słońce promieniowania ultrafioletowego.

Witamina D działa podobnie  jak hormony , przyczynia się bowiem do aktywacji wapnia i fosforu, dwóch najważniejszych składników budulcowych kości, odgrywających  tez duża rolę w procesach regeneracji układu mięśniowego i nerwowego.

Niedobory wapnia i fosforu wiążą się  bezpośrednio z utratą masy kostnej. Niedobór witaminy D prowadzi do osłabienia układu mięśniowego oraz zaburzeń równowagi, a tym samym  zwiększa prawdopodobieństwo upadków / upadki są przyczyną ponad 95 % złamań  kości biodrowej /

Organizm pozyskuje  witaminę D  z dwóch zródeł ze skóry i spożywanych pokarmów. Promieniowanie ultrafioletowe przyspiesza syntezę witaminy D w skórze.Jak wykazały badania większości kobiet wystarczy kilka razy w tygodniu 15-20 minut spaceru, żeby ich ustrój wytworzył potrzebną dla układu kostnego ilość witaminy D .

Witamina D JEST SUBSTANCJĄ ROZPUSZCZALNĄ W TŁUSZCZACH, DLATEGO ORGANIZM MOŻE JĄ GROMADZIĆ NA ZAPAS.

Oznacza to , że sporadyczne  kapiele słoneczne w lecie pozwolą ustrojowi  przygotować wystarczające rezerwy na zimę.

Z niektórych badań wynika, że używanie kremów z filtrem powyżej 8 SPF ogranicza zdolność ustroju do wytwarzania witaminy D o ponad 90 %. Niedobory witaminy D występują często u ludzi starszych, ponieważ z upływem lat skóra traci zdolność syntetyzowania tej witaminy pod wpływem promieni słonecznych

Inne czynniki, które mogą  przyczynić się  do niedoboru witaminy D:

*Ograniczony dostęp do promieniowania ultrafioletowego w związku z pracą w pomieszczeniach zamkniętych, używaniem kremów z filtrem, zamieszkiwaniem w miastach zasnutych smogiem,

* Podeszły wiek. Układ pokarmowy stopniowo traci zdolność wchłaniania witaminy D,  skóra zaś mniej wydajnie przetwarza tę substancję w hormon stymulujący absorpcję wapnia w jelitach.

* Stosowanie niektórych  leków, m.in. przeciwpadaczkowych

*Schorzenia związane z upośledzeniem procesu wchłaniania tłuszczów / na przykład choroba Lęśniewskiego – Crohna

* Choroby nerek i wątroby

Zalecana dawka dzienna witaminy D  wynosi 400 j . m

Zdaniem części specjalistów osoby po 50 roku życia powinny zażywać przez cały rok 400 j. m. witaminy D, żeby zapobiec niedoborom tej istotnej substancji budulcowej kości.

Należy pamiętać , że przedawkowanie  witaminy D MOŻE BYĆ NIEBEZPIECZNE W SKUTKACH – PROWADZI DO WYMIOTÓW, KAMICY NERKOWEJ I OSŁABIENIA UKŁADU MIĘŚNIOWEGO

Na niektórych produktach żywnościowych umieszcza się informację , że spełniają  dzienne zapotrzebowanie na witaminę D, które wynosi 400 j.m

Wynika  stad  ,że produkt spełniający 20% dziennego zapotrzebowania na tę substancję  zawiera ok. 80 j.m witaminy D

Przykłady produktów :

1. Halibut / 50 g / – 680 j.m

2.Łosoś / z puszki, ćwierć szklanki / – 400

3. Tuńczyk / z puszki, ćwierć szklanki /- 130

4. Mleko  / szklanka /- 100

5. Sok pomarańczowy z dodatkiem witaminy d i wapnia – 10

6. Jogurt dietetyczny – 80

7.Calcium- / 1 tabletka /- 60

Pozdrawiam, Marysia

 

Advertisements

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s