Skarb na talerzu

Witaj,

Soczewica to jedna  z najzdrowszych roślin strączkowych, ale ciągle nie dorównuje popularnością  fasoli czy grochowi.  Dawniej często gościła na stołach, gdyż była tania  i bardzo sycąca.Obecnie jest ulubioną potrawą wegetarian ponieważ ma tak dużo białka / w 100 g nasion- 28 g/,  wapnia i żelaza, że z powodzeniem może zastąpić mięso.

Soczewica służy kondycji i sylwetce

Obecne w soczewicy witaminy i składniki mineralne korzystnie wpływają na zdrowie organizmu

Soczewica chroni przed anemią

Spożywana regularnie wzmacnia układ krwionośny – znajdujące się w niej bowiem bogactwo żelaza i kwasu foliowego sprzyja tworzeniu czerwonych krwinek i podnosi poziom hemoglobiny. Najwięcej kwasu foliowego maja  kiełki soczewicy. Ta witamina wpływa też korzystnie na układ nerwowy i wspomaga jego rozwój u dzieci w łonie matki.

Soczewica dba o figurę

Nasiona soczewicy maja  niski indeks glikemiczny. Zjedzenie ich nie powoduje szybkiego wzrostu cukru we krwi, więc można je włączyć do diety cukrzyków oraz osób , które się odchudzają. Jest w nich dużo błonnika, niewiele tłuszczu ani grama cholesterolu. 100 gram soczewicy zielonej to 300 gram kalorii. A wystarczy jej zjeść niewiele, by na długo zaspokoić głód.

Wzmacnia kości i mięśnie

W tej roślinie kryje się aminokwas – lizyna, który wspomaga budowę kości i tkanki mięśniowej. Dlatego włączenie soczewicy do menu jest szczególnie zalecane dzieciom i osobom uprawiającym sport.

Soczewica zapobiega nowotworom

Znajdujące sie w soczewicy taniny chronią przed różnymi nowotworami, a nawet spowalniają  rozwój komórek rakowych.Związki  te są również silnymi przeciwutleniaczami, które niszczą  szkodliwe wolne rodniki/

Soczewica inspiruje kucharzy

Te nasionka dają wiele możliwości kulinarnych. Ze wszystkich odmian różnią się barwą i czasem gotowania, można przygotować  smaczne dania np. sycące zupy z orientalną zupą. Z kolei nasionka i kiełki o lekko pikantnym smaku to idealny składnik sałatek. Soczewica może być także podstawą wszelkiego rodzaju farszów do pierogów, naleśników, pasztecików, zapiekanek czy mięsnych rolad Można do nich użyć tej z puszki, gdyż nie wymagają gotowania. Ta  roślina sprawdza się  też  jako samodzielne danie, np w sosie pomidorowym lub grzybowym. Znakomity jest pasztet z soczewicy oraz kotleciki na wzór tradycyjnych mielonych.

Poznaj  jej barwne odmiany

Zielona

Warto ją namoczyć chociaż na pół godziny. To skróci proces jej gotowania do ok. 30 minut. Doskonała na zupy, pasztety wegetariańskie, kotlety oraz warzywne zapiekanki, np. w połączeniu z ziemniakami.

Czerwona

To najdelikatniejsza odmiana, która najszybciej się gotuje ok. 20 min. Idealna na zupy i  dania jednogarnkowe. Można z niej przyrządzać  znakomite pasty do chleba, farsze oraz dodawać do mięsnego curry.

Brązowa

Jest najtwardsza i  po namoczeniu gotuje sie ją ok. 50 minut. Jej ziarenka zachowują swój kształt po ugotowaniu. Z tego powodu idealnie nadaje się do sałatek, gulaszy i dań z ryżu i kasz oraz potrawek warzywnych.

Reklamy

4 thoughts on “Skarb na talerzu

  1. A mnie zawsze zastanawia czy kolorowe odmiany mają też jakieś różnice we właściwościach/zawartości witamin? Przywykłam do jedzenia tylko czerwonej (ze względu na szybkość gotowania) ale może właśnie to błąd?

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s